Wat is de rode draad van jouw bedrijf?

Wat zijn jouw leidende principes?

“Kijk, hier wil ik graag aan werken vandaag…”. Ze geeft me een lijstje met punten: bedrijfsverhaal, pitch, sales teksten, filmpje, promotie e-book…. Dat ziet er goed en lekker concreet uit. Daar houd ik van.

Maar er gaan ook alarmbellen bij mij af: Storytelling is geen communicatie- of marketingtrucje. Het is niet zo dat je even in een paar uurtjes wat teksten ‘eruit rammelt’, die je kan gebruiken om je bedrijf goed neer te zetten. Zo werkt het niet, al wordt dat wel vaak genoeg beweerd.

Gelukkig is dat ook absoluut niet het beeld dat zij bij vandaag heeft.

Ze geeft aan dat ze het lastig vindt om de juiste woorden te vinden. Haar salesteksten lopen nog niet lekker. Als ze mondeling moet vertellen wat ze precies met haar nieuwe bedrijf wil bereiken, heeft ze heel veel tekst nodig. “Teksten en verhalen zijn gewoon niet mijn ding”, zegt ze, “terwijl ik zeker weet dat wat ik doe goed voelt”. Daarom heeft ze mij gevraagd om haar te coachen op dat vlak.

Een verhaal is als een appel…

Ieder verhaal heeft meerdere lagen. Ik vergelijk het altijd met de doorsnee van een appel. De schil is de buitenkant: de vorm van je verhaal, bv een presentatie, een webtekst, een salestekst, een promo-filmpje.

Vervolgens heb je het vruchtvlees. Dat is je verhaal zelf: de inhoud, datgene wat je zegt, de woorden en beelden die je gebruikt. 

Tot slot, de pitten, zij vormen de kern van je verhaal. De verbinding met jezelf, maar ook met je luisteraar of lezer. Zij zijn niet het slot, maar juist het begin van je verhaal. Simon Sinek noemt dat de ‘why’. Wouter ’t Hart heeft het over ‘de bedoeling’.

Verhaaltechnisch is het ‘de rode draad van je bedrijf’, jouw leidende principes.

De rode draad is de kernboodschap die jij met jouw bedrijf wil uitdragen in alles wat je doet. Het is jouw bestaansrecht, jouw usp, jouw waarom, jouw bedoeling, jouw leidende principes in een paar zinnen samengevat. Als ik klant bij jou ben geweest en ik vertel daarover aan iemand anders, dan wil je eigenlijk dat ik die rode draad doorvertel.

Je komt pas echt tot een goed verhaal, een verhaal dat klopt, dat loopt, dat raakt, dat beklijft bij je potentiële klanten als je in de voorbereiding aan al die verschillende lagen tijd en aandacht geeft.

Een goede basis is het halve, maar ook het meeste werk…

Ik vraag haar om de rode draad van haar nieuwe onderneming in twee à drie zinnen op te schrijven. Het klinkt als een simpele opdracht, maar hij is de meest moeilijke van alle opdrachten die ik tijdens verhaalcoaching of tijdens een training geef.

De rode draad van je bedrijf vastpakken, vraagt om keuzes te maken. Wat zijn jouw leidende principes? Waar sta je wel voor en waar niet? Waarom benoem je het ene wel in die twee à drie zinnen en het andere niet? Welke woorden kies je? Wanneer voel je dat het echt jouw tekst is en niet een of ander ‘blabla-verhaal vol holle en lege woorden’.

Dit vraagt om verbinding met jezelf, met je eigen kern van waaruit jij werkt en leeft. Dat zit heel diep en komt ook heel dichtbij, maar dat kan niet anders. Doe je dat niet, dan zal geen van je bedrijfsuitingen een goed verhaal worden, waarin je de voor jou (!) juiste woorden kiest en ze ook nog uitspreekt op een manier die voor jou goed voelt.

Non-verbaal verhaal in geschreven teksten

Het overgrote deel van de boodschap die je uitdraagt, gaat via non-verbale communicatie. Dit geldt ook voor geschreven tekst en dat laatste wordt nog wel eens vergeten.

Als jij geen innerlijke verbinding hebt met je eigen bedrijfsboodschap, dan prikken jouw klanten daar dwars doorheen. Ook al ziet je presentatie of je website er nog zo gelikt uit, heb je flitsende filmpjes, strakke one-liners, die in al je uitingen naar voren komen, goede verkooppraatjes en verkooptechnieken. Je komt niet echt en authentiek over en je klanten zullen afhaken.

Verbinding met jezelf én met je klant

Werken aan je bedrijfsverhaal is voor iedereen verschillend. Het proces dat je doorloopt om tot een goed resultaat te komen, is voor iedereen gelijk, maar hoe dat proces verloopt en hoe snel dat gaat, is voor iedereen verschillend.

Begin altijd met je rode draad en ga net zo lang door totdat je die vast hebt en er zelf ook een goed gevoel bij hebt. En dat kost tijd, maar die tijd haal je verderop in je proces weer driedubbel dwars in.

Die rode draad komt terug in je bedrijfsverhaal, in je salesteksten, in de presentatie die je gaat geven, in de pitch tijdens de netwerkborrel en ga zo maar door. Die rode draad moet ook uit jouzelf komen en jouw eigen woorden en beelden bevatten, die voor jou goed voelen, omdat jij jezelf altijd meeneemt in jouw eigen bedrijf.

Omdat die rode draad uit jouzelf komt, heb je hem ook altijd paraat, ook als je ‘niet van de teksten’ bent. Je hoeft geen woorden uit je hoofd te leren, want ze zitten al in je.

Een rode draad van je bedrijfsverhaal die je maar niet kan onthouden, is nog niet de kern van jouw verhaal!

Hard werken

De rest van de morgen is ze hard aan het werk. Ze verzet bergen werk, associeert, combineert, voelt, proeft, zoekt, schrijft en schrapt weer net zo hard…. Ik zie haar van hoofd naar hart naar handen gaan en weer terug. Voor mij een mooi proces om te zien, want ze komt steeds dichter bij haar kern, haar ‘pitten’ van waaruit haar verhaal gaat groeien. Voor haar is het soms frustrerend, omdat het haar maar niet lijkt te lukken om die rode draad echt beet te pakken.

Iets in haar zelf, blokkeert haar. Omdat de rode draad zo dicht bij jezelf ligt, loop je soms ook tegen je eigen belemmerende overtuigingen aan, waarvan je vaak prima weet dat ze er zitten en die op zich ook niets met jouw bedrijf te maken lijken te hebben. En toch zitten ze je in de weg.

Het is niet zo dat die belemmerende overtuigingen perse opgeruimd moeten worden, voordat je je rode draad te pakken hebt. Maar het is wel goed om te beseffen dat die blokkade er zit, dan snap je soms ook beter waar de weerstand zit. Namelijk niet zo zeer in de woorden of beelden, maar meer in het gevoel dat ze bij jou oproepen en dat komt dan ergens anders vandaan, dan in de woordkeuze in je bedrijfsteksten.

Even afstand nemen

Telkens weer lijkt er een woord te zijn, wat ‘m net niet is. Dus pikken we het eruit en gaan we ermee aan de slag. Wat ligt eronder, zit er een verhaal achter, dat betere woorden of beelden oplevert.

Na een sigarettenpauze komt ze bijna binnen rennen. Pakt een pen en een leeg vel en gaat schrijven. Als ze klaar is, staat er nog hetzelfde op papier als waar ze mee begon, maar nu heeft ze andere woorden gebruikt en er ook heel duidelijk een ander gevoel bij. Het grappige is dat dat niet eens direct aan de woordkeuze ligt, maar aan wat er bij haar binnenin is gebeurd.

Ze gelooft meer in haar eigen verhaal. De twijfel erover is aan het verdwijnen en dat lees en hoor je direct in de rode draad voor haar nieuwe onderneming.

Een goede rode draad groeit mee met jouw bedrijf

Geen onderneming is over een paar jaar hetzelfde als nu. Iedere onderneming groeit op welk vlak dan ook. Ik heb het dan niet perse alleen over de omzet of het aantal klanten, maar eigenlijk juist over het innerlijke groeiproces van je bedrijf.

Een goede rode draad groeit met jou mee. Het zoeken van de juiste rode draad kost tijd en neem die tijd er ook voor, maar verwacht ook niet een verhaal dat voor jaren staat. Dan wordt het een keurslijf dat tegendraads gaat werken en uiteindelijk je bedrijf eerder gaat beperken, dan dat het een leidraad is voor groei en ontwikkeling.

Ben jij ook op zoek naar je rode draad en naar het verhaal van jouw bedrijf? Neem gerust contact met mij op. Ik help je graag ontwarren, want één ding weet ik zeker zonder dat ik je ken: Jouw rode draad zit al in jou en samen vinden we ‘m wel en komen we wel tot een goed verhaal.

Frederique te Dorsthorst – de Muij
Vertelvrouwe
(december 2017)

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *