De kracht van verhalen

Ontdek wie je bent als organisatie, team en mens

Mensen zijn van nature verhalenvertellers. We hebben verhalen ‘uitgevonden’

  • om te overleven,
  • om kennis te delen,
  • om te inspireren,
  • om te groeien.

Via verhalen geven we zin en betekenis aan wat we meemaken in ons leven. Verhalen helpen ons om op een dieper niveau te begrijpen wat ons overkomt.

Meestal doen we dit onbewust. Maar de held zijn van je eigen verhaal betekent, dat het jouw keuze is welke betekenis jij geeft aan iets. De verhalen die jij bij je draagt, zijn dus voor jou betekenisvol en zinvol. Het doet er toe wat je vertelt.

Een onschuldig verhaal bestaat niet. Verhalen bezitten een enorme kracht. Hoe meer je je bewust bent van de verhalen en verhaallijnen waar jij deel van bent, hoe meer je de held ervan bent én je ook zo voelt.

Ontdek de kracht van narratief organisatiemanagement

De verhalen die leven, laten zien wie de organisatie is

De meeste organisaties worden niet geleid door een directeur of een MT, die de koerst bepalen… Nee, de meeste organisaties worden geleid door de verhalen die er onder alle medewerkers leven. “Zo doen wij dat hier nu eenmaal.” Of “dat hebben we al eens geprobeerd.” Twee voorbeelden van organisatieverhalen, die menig innovatief idee of verandertraject de das om heeft gedaan.

Narratief organisatiemanagement betekent dat je de organisatie leidt vanuit de verhalen die er in de boven- én onderstroom leven.

Breng je de informatie uit al deze verhalen samen, dan kan je daadwerkelijk krachtige keuzes maken. Patronen die energie geven, kunnen daardoor versterkt worden. Patronen, die belemmeren, komen aan het licht en kunnen doorbroken worden. Zo laat je de organisatie van binnenuit én van buitenaf groeien en bloeien. Op een mooie toekomst!

Wat is jullie reis als team?

Ontdek de kracht van jullie gezamenlijke reis

In ieder team komen de verschillende verhalen, die binnen een organisatie leven, bij elkaar. Al die verhalen samen vormen de identiteit van het team. Wie zij zijn en wat ze doen.

De officiële verhalen, zoals de corporate story of de kernwaarden, die uitgedragen (moeten) worden. Maar ieder teamlid heeft daar zijn of haar eigen verhaal en verhalen bij. Persoonlijke verhalen over ervaringen bij vorige werkgevers bijvoorbeeld, maar ook verhalen van ‘horen-zeggen’. Ook klantverhalen voeden teams. Of die klant nu intern of extern is, maakt niet uit.

Zo ontstaat er binnen teams een kluwen aan verhalen, die elkaar nogal eens tegenspreken. Hierdoor ontstaat verwarring binnen het team en vandaaruit vaak ‘gedoe’.

Door samen deze kluwen aan verhalen te ontrafelen, krijg je meer zicht op waar de echte knelpunten van het team zitten. Bovendien komt ook de toegevoegde waarde van elk individueel teamlid naar boven.

Hierdoor kunnen de teamleden juist vanuit hun kracht hun bijdragen aan het team leveren en aan de organisatie als geheel.

Iedere draak bewaakt een schat

Ieder goed verhaal bevat een draak. Iets of iemand die bestreden moet worden. Dat maakt dat de held groeit en zich blijft ontwikkelen.

Dit geldt ook voor team- en organisatieverhalen. De draken daarin zijn van onschatbare waarde voor je bedrijf. Ze maken dat medewerkers zich uitgedaagd voelen en zich blijven ontwikkelen.

Daarmee groeit je organisatie dus ook.

Bovendien: iedere draak bewaakt een schat. Iets of iemand die voor de held van het verhaal van groot belang is.  Iets of iemand waar de held van kan leren.

Jouw teams en individuele medewerkers zijn de helden van jouw organisatie. Tegelijkertijd kunnen zij ook de draken zijn. Draken waar een team in het bijzonder of de organisatie als geheel wat van leren. Draken die jouw organisatie verder brengen en laten groeien.

Wie of wat is de draak in jouw team? Voor wie ben jij een draak?

Je bent de held van jouw verhaal

Ieder verhaal heeft een held. De hoofdpersoon die het verloop van het verhaal bepaalt. In jouw eigen levensverhaal ben jij dus per definitie de held. Ook al voel je je wellicht niet altijd een held.

Als je echt de held bent van je verhaal, wordt je niet geleefd. Jij ervaart meer vrijheid in de keuzes die je maakt.

De held zijn van je eigen levensverhaal betekent dat je onder alle omstandigheden het stuur in je hand hebt. Dit wil niet zeggen dat je ook altijd alles onder controle hebt. Maar linksom of rechtsom jij bepaalt. Jij kiest hoe jouw levensreis verloopt.

Liever even samen reizen? Prima! Neem contact op en wij reizen even samen. Maar jij houdt al die tijd het stuur in handen.

held krachtig leeuw

Mede dankzij jouw hulp hebben we het afgelopen jaar mooie stappen gezet. Ik kijk ernaar uit om volgend jaar verder met jou te bouwen aan een veilig, gezellig en luisterend Wij-land!

“We zijn op zoek gegaan naar patronen die duidelijk maken waarom we doen wat we doen. De inzichten hieruit én uit de drijfverentest hebben we omgezet in gewenste patronen, welke we de komende tijd gaan laten inslijten met behulp van de gedefinieerde acties. Deze patronen gaan ons helpen op de “softe” ontwikkeling en diepere samenwerking.

“Op een hele rustige wijze, zonder druk te leggen, heb je met mooie en lekker praktische oefeningen de lopende processen besproken en in beeld gebracht. Hierdoor zijn we met een frisse blik & focus als team naar onszelf en naar ons werk gaan kijken. Dank!”

Maak kennis met Frédérique

Als narratief consultent en coach ondersteun ik jou, jouw team en/of organisatie in jullie ontwikkeling. Ik help jullie luisteren naar de verhalen die leven. Samen halen we de verborgen informatie uit de onderstroom naar boven.  Zodat jullie je er weer mee kunnen verbinden.

Op basis daarvan verbeelden we jullie toekomst en vertalen die naar concrete stappen op de korte en lange termijn. Zodat jullie droom ook daadwerkelijk uit komt.