Stoofperen & ondernemerschap

Vijf tips om jou, als ondernemer, klaar te stoven… eh stomen.

De bel gaat…. Voor de deur staat een jongen van een jaar of 12. Hij komt me vaag bekend voor, maar echt herkennen doe ik hem niet. Of ik stoofperen wil kopen? Eén euro voor een hele zak, €2,50 voor 3 zakken…..

Schema ‘Ondernemersverhaal’

Uniek Persoonlijk Doel

Uit principe koop ik niet aan de deur, maar het ondernemerschap in deze jongen spreekt me wel aan. En laten we eerlijk wezen: ik ben dol op stoofperen!

Ondernemerschap begint met een doel dat je als ondernemer wilt bereiken. Het doel van deze jongen is om een zakcentje te verdienen door stoofperen te verkopen.

Een doel dat op zich iedere ondernemer heeft: geld verdienen met het product of de dienst die je aanbiedt. Daarmee onderscheid je je dus nog niet. Maar onder dit zeker belangrijke maar ‘oppervlakkige’ doel ligt eigenlijk altijd een dieper doel verborgen.

Tip 1: Ga naar dit unieke en persoonlijke doel in jezelf als ondernemer op zoek.

Als je dat weet te verwoorden of verbeelden is je ondernemersverhaal naar je (potentiële) klanten al helderder verwoord. Het zal de rode draad zijn in al je PR-uitingen, klantgesprekken, elevator pitches etc. Jouw ‘life line’ om in de vaak harde zakelijke wereld het hoofd boven water te houden.

Klantwens en klantverlangen

Maar met alleen een uniek en persoonlijk doel wordt je onderneming nog geen succes. Je hebt ook klanten nodig die daadwerkelijk je product of dienst waarmee jij dit doel wilt bereiken, willen kopen.

Tip 2: Ga met je (potentiële) klanten in open en nieuwsgierig in gesprek, zonder dat je direct iets wilt verkopen!

Vooral dat laatste is van essentieel belang. Een potentiële klant voelt haarfijn aan of je iets wilt verkopen en daarom in gesprek bent, of dat je oprecht nieuwsgierig bent naar de zaken waar hij tegenaan loopt.

Ondernemersverhaal

Een goed ondernemersverhaal helpt om je product te verkopen. Niet gelikt of verzonnen, maar persoonlijk en oprecht… Beroepshalve ben ik natuurlijk benieuwd naar het ondernemersverhaal van de jonge stoofperenverkoper. Moederlijk glimlachend leun ik tegen de deurpost en vraag ernaar.

Je krijgt als ondernemer nu eenmaal alleen klanten als zij weten wat jouw product of dienst is, als zij daar wat aan hebben, maar vooral ook als zij dat bij jou willen afnemen. Laten we wel wezen: ik kan overal stoofperen kopen, toch?

Tip 3: Wees zichtbaar.

Vertel je verhaal zoveel en zo vaak mogelijk, maar zonder overkill. Kies een vorm die bij jou past. Kies de kanalen waarvan je weet dat jouw (potentiële) klanten die ook gebruiken, want alleen dan bereik je ze. Als klanten jouw verhaal kennen en het sluit aan bij hun eigen verhaal of wens, dan is de kans groter dat ze ook voor jou kiezen.

Inspirator

De jongen is enigszins verbaasd. Hij had blijkbaar een simpel ‘ja of nee’ verwacht, geen heel gesprek. Onzeker leunt hij van zijn ene op het andere been en neemt de zware zak met stoofperen in zijn andere hand.

Het idee om langs de deur te gaan, heeft hij van een vriend gekregen. Die verkoopt ook voedsel uit de tuin van zijn ouders langs de deur om zo een extra zakcentje voor de kermis te verdienen. De stoofperen komen uit de tuin van zijn grootouders, die hebben er zo veel dat ze ze anders moeten weggooien.

Ah, kijk, hij heeft een inspirator: zijn vriend. Ook dat helpt als je wilt ondernemen. Ondernemen is niet altijd rozengeur en maneschijn. Weten wie of wat jou geïnspireerd geeft om te gaan doen wat je doet, maakt dat je in moeilijke tijden ook weer naar hem, haar of het kan kijken. Wat leert je inspirator jou? Wat zou hij of zij gedaan hebben als hij in dezelfde situatie zat als jij op dat moment?

Tip 4: Weet wie of wat jou geïnspireerd heeft om te gaan ondernemen.

Sta stil bij wie of wat jou op het idee gebracht heeft om je product of dienst te gaan verkopen. Je zal in de ‘ondernemerswereld’ regelmatig afgeleid worden in wat je eigenlijk en oorspronkelijk wilde bereiken. Je inspirator ‘kennen’ en je in gedachten of in het echt tot hem, haar of het te richten, helpt je te focussen. Het helpt je om je te blijven ontwikkelen in je ondernemerschap. Het helpt je om de juiste keuzes te maken als dat nodig is.

Extern supportteam

De jongen aan de deur heeft me allang over de streep getrokken. Ik ga tot koop over, alleen twijfel ik of ik één zak of toch direct drie zakken stoofperen zal afnemen…. Terwijl ik daarover nadenk, valt ons gesprek even stil.

De jongen concludeert uit mijn nadenkende houding, dat ik aarzel of ik überhaupt iets wil kopen. Hij gooit zijn laatste troef in de onderhandeling: “U kent J. en C. , toch? Ik ben hun zoon…” Ik begin te lachen. Hij kwam me al vaag bekend voor. Natuurlijk ken ik J. en C., onze buren van verderop in de straat. Hun zoon staat tegenover mij. Gegroeid in de zomervakantie in alle opzichten en zo vaak zie ik hem ook niet. Dat mijn buren hun zoon ondersteunen in zijn ondernemerschap, hoe klein en pril ook, haalt het laatste restje twijfel bij mij weg: het worden 3 zakken!

Tip 5: Wees je bewust van je supportteam, zowel extern als je innerlijke supportteam.

Weten wie of wat je op wat voor manier dan ook kan ondersteunen in je ondernemerschap, maakt dat je er nooit alleen voor staat, ook niet als zzp’er. Dit supportteam kunnen concrete mensen of andere bedrijven zijn, die je in levende lijve om raad kan vragen, of met wie je samenwerkt om je doel te bereiken.

Innerlijk archetypisch supportteam

Maar vergeet ook nooit je eigen innerlijke supportteam te raadplegen. Je archetypische supportteam, je innerlijke ‘ikken’. Ieder mens heeft een innerlijk archetypisch supportteam in zich. Een set archetypen, of innerlijke stemmen, die je in gedachten of ‘in het echt’ door middel van een opstelling om raad kan vragen.

Er zit veel meer wijsheid in ons opgesloten dan we vaak zelf door hebben. Door hier concreet aandacht aan te besteden en er bij stil te staan, boor je die innerlijke wijsheid aan. Dit maakt dat je je wellicht meer dan ooit de held van je eigen verhaal voelt.

Draak en zijn schat

Mijn zoon Tobias komt nieuwsgierig kijken als hij mij hoort lachen. “Hoi, H., wil je wat drinken?” Terwijl ik op zoek ga naar de benodigde €2,50 om mijn drie zakken stoofperen te bemachtigen, drinkt H. samen met Toob een glas limonade.

“Stoer van je, joh, om zo langs de deuren te gaan,” zeg ik als ik weer beneden kom. H. haalt zijn schouders op: “Ik bel alleen bij bekenden aan…” Ik vermoed dat hier de draak van H. op de loer ligt. Een angst om uit zijn comfortzone te stappen.

De ondernemerscoach in mij heeft alweer een set vragen paraat. Onder de draak ligt namelijk altijd een schat verborgen die voor je onderneming en voor jezelf als held van je eigen verhaal, goud waard is. Maar ik heb hem al zo onder vuur genomen met mijn vragen dat ik zijn draak deze keer lekker laat slapen.

Ik geef hem 3 euro en krijg de felbegeerde stoofperen van hem. “Wilt u dat ik de 50 cent later terugbreng, of is het goed zo?” Een paar oprechte ogen kijken me verwachtingsvol aan….

Deze jongen komt er wel…. En zijn draak? Die temt hij wel als hij groot is.

Wordt vervolgd…

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *