Ontdek de kracht van jouw organisatie

Elk bedrijf, elk product, elke dienst bestaat meerdere verhalen en verhaallagen

Wil je groeien met je organisatie, maar lukt het niet? Kan je klanten slechts kortstondig bedienen en gaan ze dan weer weg? Loopt het intern niet helemaal lekker?

In ieder organisatieverhaal zitten meerdere lagen. Vier om precies te zijn:

  • de feiten en cijfers
  • de systeem- en systemische laag
  • de verschillende perspectieven
  • de metaforische en archetypische laag

In deze verschillende lagen zit de kracht en groei van je organisatie, maar zeker ook de belemmeringen en beperkingen.

Als je tegen problemen oploopt die steeds weer terugkeren, óf als je grootste plannen voor de toekomst hebt, maar je weet niet precies hoe je die werkelijkheid moet laten worden?

Een narratief gelaagde analyse biedt dan uitkomt. Samen met mensen uit alle lagen van je organisatie en daarbuiten pellen we de verschillende lagen van jullie organisatieverhaal af.

We ontdekken samen welke metafoor ten grondslag ligt aan jullie huidige organisatieverhalen en welke jullie toekomstbeeld ondersteunt. Als je dat beeld namelijk scherp hebt, ga je er ook naar handelen.

Ondernemen met een goed verhaal

Succesvol ondernemen betekent jouw verhaal doorleven

Verhalen kunnen je helpen om te bereiken wat je wilt, maar ze kunnen je ook belemmeren.

Wat voor onderneming je ook hebt, profit of non-profit, jij bent de held van jouw verhaal. Het is jouw reis die je onderneemt via je bedrijf. De reis van een held, die een droom heeft. Een held die een doel wil bereiken.

Je hebt helpers nodig, maar je komt ook draken tegen die een schat bewaken die voor jou van onschatbare waarde is.

Ieder goed verhaal is opgebouwd uit 3 lagen.
Deze opbouw is te vergelijken met een appel. De buitenkant –de schil– van je verhaal is de uiterlijke vorm. Hoe vertel je jouw verhaal in een presentatie, op een website, in een vlog enz..

Het vruchtvlees is de inhoud, het wat van je verhaal, de woorden en beelden die je gebruikt.

De kern –de pitten– van je verhaal is waarom je je verhaal vertelt. Dit is de verbinding met jezelf, maar ook met je publiek aan wie je het verhaal vertelt.

Als je in de voorbereiding op je verhaal aan deze drie lagen aandacht besteedt, ontstaan er bouwstenen waarmee je je eindproduct vorm en inhoud kan geven, maar waardoor je ook altijd in verbinding blijft met jezelf en met je klant.

Elk bedrijfsverhaal heeft verschillende lagen

Door stil te staan bij die verschillende lagen, word je bewust van het verhaal dat je vertelt en wat je aan kunt passen om er een succes van te maken. We kijken niet alleen naar de feiten (producten en diensten die je aanbiedt, de marketingkanalen, het financiële plaatje enz.), maar ook naar de lagen eronder.

Welke overtuigingen en belemmeringen heb jij?
Hoe kijken jouw stakeholders tegen jou en jouw diensten/ producten aan?
Welke archetypische metafoor is passend bij jou en bij jouw bedrijf?

Neem de tijd om stil te staan bij jouw reisplan.
Ervaar de kracht van jouw supportteam en leer ze in te zetten voor jouw bedrijf. Een goed verhaal is een krachtig instrument.

Kennisgemaakt met mijn team van archetypen die in mezelf zitten om mijn cliënten nog beter van dienst te zijn.

Mooi om te ervaren hoe je in een groep toch met je zelf in stilte kunt wandelen en dat het inleidende verhaal echt tot denken heeft gezet.

Ondernemen met een goed verhaal

Maak van jouw bedrijfsverhaal een goed verhaal met bouwstenen in woord en beeld.  Deze bouwstenen helpen je om al je verhalen op te bouwen.

Op een creatieve en intuïtieve manier help ik je de kracht van jouw bedrijfsverhaal te ontdekken. Je krijgt daarmee een casus op maat voor een bedrijfsplan, storytellingplan, pitchplan of presentatieplan met concrete vervolgstappen.  En je leert je persoonlijke en zakelijke archetypisch supportteam kennen, waarmee jij verder kan reizen.